Nostalgie: Paratrooper (PC-DOS)

Heel recent haalde ik met mijn broer herinneringen op aan de PC-spellen uit onze vroege jeugd. Heel snel al kwam Paratrooper ter spraken. Paratrooper van Orion software is een eenvoudige, maar leuke shooter. Het spel was gebaseerd op Sabotage, een spel voor de Apple II.

Image

Het opzet van dit DOS- spel is om met je luchtafweergeschut jezelf te verdedigen tegen aanvallen van para’s en bommenwerpers. Je afweergeschut beschikt wel maar over een beperkte bewegingsvrijheid waardoor de para’s veilig kunnen landen wanneer ze onder je schootsveld kunnen geraken. De enige mogelijkheid om de gelande para’s alsnog uit te schakelen is de parachute van een van zijn strijdmakkers weg te schieten, waardoor deze op een van de gelande para’s te pletter slaat. Jawel, ook in 1982 wisten ze al iets van computergeweld. Wanneer naast je geschut vier para’s kunnen landen vormen deze een menselijke piramide die je geschutskoepel beklimmen en opblazen. Het spel heeft verder maar één level en het opzet is dan ook gewoon om zo lang mogelijk te overleven en een hoog mogelijke score te behalen. (Een filmpje van de gameplay kan je hier bekijken)

Image

Paratrooper spelen is telkens weer puur nostalgie, veel meer retro dan met paratrooper kan het voor mij eigenlijk niet worden. Ik herinnerde me plots weer dat gevoel van leedvermaak, wanneer de para’s hun piramide-manoeuvre uitvoerden en mijn broer of zus aan de pc eigenlijk niets anders konden doen dan zielig heen en weer bewegen met hun geschutskoepel in het besef dat alle hoop verloren was. Ik was dan bijna zelf opnieuw aan de beurt om uiteindelijk hetzelfde lot te ondergaan en weer drie beurten te moeten wachten (jep, we waren met z’n vieren thuis). Paratrooper is misschien niet echt een christelijk geïnspireerd spel, maar het is voor mij wel tot op een zeker niveau een symbool voor het positieve aspect dat games vroeger op ons hadden. Op de pc spelen was dan ook eigenlijk iets wat we als kind altijd samen deden, al was het maar om er zeker van te zijn dat ieder van ons zijn beurt tijdig afstond aan de volgende in rij. Games krijgen vaak ten onrechte het verwijt asociaal te zijn, maar als er samen naar gekeken, samen over gepraat en samen om gelachen wordt, zijn ze minstens zo sociaal en opbouwend als een spelletje monopoly met het hele gezin.

Of je er nu zelf herinneringen aan hebt of niet, ik raad iedereen aan om Paratrooper eens te proberen. Het spel is gratis te downloaden en kan makkelijk op pc of mac gespeeld worden via dos-emulators. Je zal er zeker meer plezier aan beleven dan je aanvankelijk verwacht.

Game on dus! (en doe het, als het even kan, samen)

 

 

Leerkracht godsdienst in het BSO te antwerpen en vanzelfsprekend katholiek

Tagged with: , , , , , , , ,
Geplaatst in bits

Plaats een reactie

Volg me op Twitter